Σελίδες

Δευτέρα, 16 Μαΐου 2016

Εργοδότες και δημοσιογράφοι καλούνται να προτείνουν λύση για τον ΕΔΟΕΑΠ

Της ΑΓΓΕΛΑΣ ΝΤΑΡΖΑΝΟΥ

Τρεις μήνες, έως τον Αύγουστο, έχουν προθεσμία εργοδότες και εργαζόμενοι στον χώρο του Τύπου και των ΜΜΕ να έρθουν σε επαφές και να καταλήξουν σε συνεννόηση, προκειμένου να βρουν ένα τρόπο να συντηρήσουν αυτόνομο και με το σημερινό επίπεδο παροχών το επικουρικό και υγειονομικό ταμείο τους,
τον ΕΔΟΕΑΠ. Για την ακρίβεια, καλούνται να συμφωνήσουν από κοινού για τους πόρους (τα έσοδα) του ταμείου, ώστε να συντηρηθεί και να επιτελεί το έργο του, περίθαλψη και επικούρηση. Η συμφωνία θα έχει «ιδιωτικό» χαρακτήρα, μεταξύ δύο μερών, και θα διασφαλίζεται με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ή άλλον τρόπο.
Η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να συμβάλει, τουλάχιστον σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει έως τώρα ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος, ο οποίος μάλιστα επιθυμεί ταχεία λύση. Σύμφωνα με δηλώσεις του, η επιδίωξη από τις επαφές εργαζομένων - εργοδοτών είναι δύο:
* Να επεκτείνουμε το αγγελιόσημο στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, διότι προς τα εκεί μετατίθεται τώρα η διαφημιστική πίτα.
* Να είναι υποχρεωτική βάσει του νόμου η απόδοση του αγγελιόσημου, να γίνει με συμφωνία -συλλογική σύμβαση εργασίας ή όποιον άλλο νομικό τρόπο βρούμε- μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων, καθώς αυτό δεν μπορεί να γίνει νομοθετικά.




Ο χρόνος δεν είναι πολύς, εργοδότες και εργαζόμενοι οφείλουν με σοβαρότητα να καταλήξουν σε ένα σχέδιο, βάσει των σημερινών δεδομένων ή νέων δεδομένων που θα διαμορφωθούν μετά τις συζητήσεις.
Ενδεικτικά η κατάσταση σήμερα έχει ως εξής:
* Το ετήσιο κόστος λειτουργίας του ΕΔΟΕΑΠ, προκειμένου να καλύπτει τα μέλη του, είναι της τάξεως των 40 εκατ. ευρώ.
* Με αυτό το ποσό καλύπτονται περί τα 7.500 άμεσα εν ενεργεία μέλη, περί τα 7.100 έμμεσα, περί τους 2.300 συνταξιούχους και περί τα 550 δικαιοδόχα μέλη.
* Σύμφωνα με τον απολογισμό του 2014, τα έσοδα ανήλθαν σε 26,3 εκατ. ευρώ, τα έξοδα σε 43,4 εκατ. ευρώ, συνεπώς έλλειμμα ύψους 17,1 εκατ. ευρώ. Τα μέτρα περιορισμού δαπανών που ελήφθησαν από τη διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ εξοικονόμησαν ποσό 10,1 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2013. Το έλλειμμα για το 2015 έχει προϋπολογιστεί σε 13,2 εκατ. ευρώ.
* Τα έσοδα του ΕΔΟΕΑΠ από 58 εκατ. ευρώ το 2009 μειώθηκαν σε 24 εκατ. ευρώ το 2014, λόγω της
οικονομικής κρίσης, της εισφοροδιαφυγής και της εισφοροκλοπής του αγγελιοσήμου.
Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, δεδομένου ότι, ακόμα και με το προηγούμενο καθεστώς, το ταμείο δεν ήταν υγιές, καθώς τα τελευταία χρόνια διαμορφώνει ελλείμματα περί τα 15 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Συνεπώς είναι αναγκαία η αναδιάρθρωση των πόρων του. Τα ερωτήματα που αναδεικνύονται είναι πολλά:
Ποιοι θα συνομιλήσουν; Οι ενώσεις εργαζομένων: δημοσιογράφων (ΕΣΗΕΑ, ΕΣΗΕΜ-Θ, ΠΟΕΣΥ, ΕΣΠΗΤ κ.ά.), προσωπικού (ΕΠΗΕΑ κ.λπ.), ενδεχομένως και τεχνικών Τύπου, τηλεόρασης κ.λπ., με τις ενώσεις εργοδοτών: τηλεόρασης (ΕΙΤΗΣΕΕ), Τύπου (ΕΙΗΕΑ), διαδικτύου (ΕΝΕΔ), ραδιοφωνικών σταθμών, περιοδικού Τύπου κ.ά. Ήδη, για την ερχόμενη Τρίτη (17.05.2016), με πρωτοβουλία του ΕΔΟΕΑΠ, έχει συγκληθεί συνάντηση των ενώσεων εργαζομένων προκειμένου να τεθούν οι βάσεις από την πλευρά των εργαζομένων: εάν θα υπάρξει διαπραγμάτευση, ποιος θα διαπραγματευτεί και με ποιον τρόπο.
Από την πλευρά των εργοδοτών καθαρή θέση υπέρ των συζητήσεων και υπέρ της θεσμοθέτησης νέου πόρου έχουν πάρει μέσω της ΕΙΤΗΣΕΕ οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών, με τις δικές τους ενστάσεις (π.χ. να ενταχθούν στον ΕΔΟΕΑΠ και οι τεχνικοί) και τα δικά τους αιτήματα (π.χ. να συμμετέχουν στη διοίκηση του ταμείου). Οι εκδότες (ΕΙΗΕΑ) δεν έχουν κοινοποιήσει επισήμως απόφαση, θεωρούνται πάντως θετικοί.
Ένα από τα προβλήματα που θέτουν είναι πώς θα διασφαλιστεί η υποχρεωτικότητα για την καταβολή του πόρου από εκδότες που δεν είναι μέλη της Ένωσης, καθώς το σύστημα για να λειτουργεί πρέπει να είναι ενιαίο. Οι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων, αν και απολύτως αρνητικοί στο παρελθόν, σήμερα φέρονται διατεθειμένοι τουλάχιστον να συζητήσουν.
Ποιος θα είναι ο νέος πόρος και ποιο το ύψος του; Ένα μέρος του πόρου θα προέρχεται από τις
εισφορές των εργαζομένων (σήμερα γύρω στο 3%), ενώ ένα άλλο μέρος από επιβάρυνση στη διαφήμιση, σύμφωνα με τα όσα έχουν συζητηθεί έως τώρα, και πάντως χαμηλότερη από 20% που ήταν ώς σήμερα. Η επιβάρυνση θα συνεχίσει να υποκαθιστά την εργοδοτική εισφορά. Εάν αυτή η λύση προκριθεί, μέλλει ναπροσδιοριστεί πώς θα διασφαλιστεί η είσπραξη του πόρου και πώς θα αποφευχθεί η εισφοροδιαφυγή.
Ποια θα είναι η ασφαλιστική βάση; Με άλλα λόγια, ποιους ασφαλισμένους θα περιλαμβάνει το ταμείο, εκτός των μελών ΕΣΗΕΑ, ΕΠΗΕΑ κ.λπ.; Ήδη ο Γ. Κατρούγκαλος έκανε λόγο για ένταξη των δημοσιογράφων του Διαδικτύου. Το Μητρώο Internet στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης βοηθάει στην κατεύθυνση καταγραφής των μεγάλων και επαγγελματικά οργανωμένων ιστοσελίδων. Αναμένεται βεβαίως η απόφαση της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ), εάν είναι σύμφωνη με την επιβολή αγγελιοσήμου στη διαδικτυακή διαφήμιση, με αντάλλαγμα την απαλλαγή από την εργοδοτική εισφορά. Άλλο ζήτημα, η απόδοση αγγελιοσήμου και για τις διαφημίσεις μέσω Google.
Οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών διεκδικούν την ένταξη στο ταμείο των τεχνικών. Εάν αυτό
συμφωνηθεί, θα πρέπει να καταβάλλονται οι εισφορές που αναλογούν από τους εργαζόμενους, όμως
ερώτημα παραμένει τι θα γίνει με τα αποθεματικά των ταμείων τους που εισέπραττε μέχρι τώρα το ΕΤΑΠ - ΜΜΕ.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλά κρασιά Σπυριδούλα μου

Ανώνυμος είπε...

Τι έγινε ρε Παιδιά πολύ ησυχία με το θέμα των μισθών...Περιεργα Πράγματα.